Posiadanie samochodu to wiele korzyści, jednak generuje to równie wiele kosztów. Poza wydatkami na paliwo oraz regularnymi przeglądami sporo kosztują też naprawy w sytuacjach awaryjnych, zwłaszcza jeśli samochód ma już kilkanaście lat. Jest jednak sposób na to, by zabezpieczyć się przed nagłymi wydatkami. Dzięki ubezpieczeniom komunikacyjnym zyskujemy coś w rodzaju abonamentu na naprawy i awarie. To duży komfort, kiedy możemy być pewni, że pomoc drogowa nie przyprawi nas o bankructwo. Przyjrzyjmy się dwóm rodzajom ubezpieczeń, które zabezpieczają przed takimi sytuacjami.
Autocasco, czyli pomoc w razie kradzieży i wypadku
Ubezpieczenie Autocasco należy do grupy dobrowolnych ubezpieczeń, dzięki któremu zabezpieczamy się przed zdarzeniami losowymi takimi jak kradzieże, kolizje, czy wypadki spowodowane przez ubezpieczonego lub w przypadku gdy nie da się ustalić sprawcy.
Ubezpieczenie to jest korzystne szczególnie dla osób, które z samochodu korzystają z dużą częstotliwością. Często decydują się na nie osoby, dla których samochody to narzędzie pracy, niezbędne do codziennego funkcjonowania, ponieważ ubezpieczenie to, oprócz zwrotu kosztów naprawy i wypłaty odszkodowania, oferuje między innymi szybkie dostarczenie samochodu zastępczego. Wszystko jednak zależy od konkretnego ubezpieczyciela. O tym, czego możemy oczekiwać od niego w sytuacji awaryjnej dowiemy się z OWU – ogólnych warunków umowy. Zwróćmy uwagę m.in. na sytuacje, w jakich nasz samochód będzie chroniony, a kiedy wypłata odszkodowania będzie niemożliwa.
Jeśli nastąpi szkoda, którą obejmuje zakres ubezpieczenia, musimy powiadomić o niej ubezpieczyciela w określonym terminie. Po tym nastąpią oględziny, a ich efektem będzie decyzja o przyznaniu odszkodowania bądź jego odmowie.
Najkorzystniejszym wyborem będzie ubezpieczenie, które posiada najszerszy zakres oraz niskie stawki w porównaniu do tego, co jest w zamian za nie oferowane. Oczywiście stawki u tego samego ubezpieczyciela różnią się w zależności od tego, czy jeździmy 3-letnim Audi czy 10-letnią Toyotą. Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnej firmy, warto poznać, jak działa ona w praktyce, poszukując informacji o tym np. na forach internetowych lub korzystając z profesjonalnych zestawień różnych ubezpieczeń.
Ubezpieczenie Assistance – czego można oczekiwać od ubezpieczyciela?
Ubezpieczenie Assistance gwarantuje pomoc doraźną w sytuacji wypadku, nagłej awarii czy kradzieży pojazdu. Ubezpieczyciel oferuje wtedy pomoc odpowiadającą potrzebom klienta. Zakres tego ubezpieczenia może być bardzo różnorodny, a co za tym idzie – jego stawki bardzo się czasem różnią.
Czy warto kupować to ubezpieczenie? Jest ono dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy w każdej sytuacji pragną czuć się bezpiecznie oraz liczyć na pomoc przez całą dobę i we wszystkie dni tygodnia. Szczególnie korzystne może ono być dla osób wyjeżdżających za granicę. W sytuacji nieznajomości miejscowego języka poruszanie się samochodem i reakcja na pojawienie się ewentualnych awarii lub sytuacji kryzysowych może być utrudniona. Wtedy z pomocą przychodzą konsultanci zakładu ubezpieczeń, dla których motoryzacja, prawo i sytuacja w innych krajach nie mają żadnych tajemnic.
Usługi, na jakie można liczyć w ramach Assistance to między innymi:
– pomoc informacyjna, o znajdujących się blisko warsztatach, możliwości skorzystania z pomocy drogowej, oraz wynajmie pojazdów;
– pomoc serwisowa, czyli wykonanie naprawy na miejscu wydarzenia, holowanie, dowożenie brakującego paliwa, złomowanie;
– pomoc podróżna, czyli organizacja parkingu, noclegu, czy powrotu ubezpieczonego do miejsca zamieszkania;
– pomoc medyczna, udzielana natychmiast na miejscu wydarzenia, organizacja pobytu w szpitalu, oraz w razie potrzeby transport medyczny i transport zwłok.