Usługi lektorskie – jak znaleźć właściwego lektora?

Popularność nagrań lektorskich stale rośnie. Zapotrzebowanie na nie jest bardzo duże, zatem dobry lektor raczej nie powinien narzekać na brak pracy. Nie tylko media czerpią z usług lektorskich. Także wiele prywatnych firm chce mieć profesjonalne nagranie z odpowiednim głosem na ich centrali telefonicznej, do automatycznego głosowego systemu obsługi klienta czy filmu instruktażowego. Oczywiście cały czas nie brakuje klientów poszukujących lektorów na nagrania reklam radiowych czy telewizyjnych.

Cechy dobrego lektora

Dobry lektor powinien posiadać szereg cech, które przysporzą mu przychylności klientów. Inne jednak będą wymagania wobec lektora nagrywającego audiobooki, inne wobec osoby, której specjalnością jest reklama radiowa.

W przypadku lektorów filmowych, ich głosy powinny w pewien sposób się wyróżniać, chociaż nie powinny być dominujące, tak aby nie odwracać uwagi od treści filmu i od tego co dzieje się na ekranie. Lektorzy w reklamach mają więcej pola do popisu. W zależności od typu spotu, ich głos może być właśnie czynnikiem dominującym i decydującym o ostatecznym wydźwięku reklamy. Lektorzy radiowi oraz ci, którzy nagrywają audiobooki, jak we wszystkich pozostałych przypadkach muszą charakteryzować się doskonałą dykcją. W ich przypadku wszystkie potknięcia oraz pomyłki są od razu szybko wychwytywane.

W przypadku nagrań radiowych realizowanych na żywo jest to trudniejsze i wymaga niesamowitego opanowania, a czasem także umiejętności szybkiej reakcji gdy jednak jakaś pomyłka się przydarzy. Osoby, które użyczają głos lektorski do audiobooków są już w nieco bardziej komfortowej sytuacji. W razie pojawienia się błędów mogą przerwać nagranie i ewentualnie rozpocząć je ponownie od pewnego momentu. Ich głos nie może być monotonny, ponieważ po dłuższym odsłuchaniu mógłby powodować senność i znudzenie, zmniejszenie koncentracji na przekazywanej treści. Jest tu więc większe pole do popisu w kwestii umiejętności aktorskich, interpretacji tekstu i różnej modulacji głosu. Niektórzy z lektorów specjalizują się tylko w jednej kategorii nagrań, inni zaś w zależności od potrzeb klientów dopasowują się elastycznie do ich wymagań.

Gdzie znaleźć odpowiedniego lektora?

Istnieją specjalne agencje zrzeszające lektorów o różnych głosach, doświadczeniu i preferencjach w zakresie wykonywanej pracy. Zazwyczaj na ich stronach internetowych można samemu wybrać odpowiedniego lektora, przesłuchując tzw. bank głosów, czyli próbki głosów każdego z nich. Istnieje też możliwość konsultacji z przedstawicielami agencji, którzy podpowiedzą, jaki lektor najlepiej sprawdzi się w danym typie nagrania. Lektorzy wybierani do nagrań posiadają zwykle wieloletnie doświadczenie w tej materii, ponadto ich dodatkowe umiejętności pozwalają im na realizację nagrań o specjalnych wymaganiach – jak na przykład w języku obcym.

Na stronach agencji lektorskich znaleźć również najbardziej chyba interesujący klienta dział, czyli cennik, gdzie przedstawione są ceny każdego typu nagrań. Cena różni się w zależności od miejsca emisji głosu. Im więcej osób będzie miało okazję go usłyszeć, tym droższe jest nagranie.